Kantoorautomatisering naar de Cloud

Er is een strijd gaande tussen de IT gianten Google en Microsoft voor het verkrijgen van een groter marktaandeel van de kantoorautomatisering in de cloud. Hierbij gaat om de applicatiebundel van de primaire kantoorapplicaties, zoals de tekstverwerker, spreadsheet, presentatie en mail omgeving. Het instapnivo is laagdrempelig via gratis varianten voor de particulieren markt.  Denk aan Google Docs en Windows skydrive, maar het streven is om zoveel mogelijk bedrijven over te laten stappen op de betaalde business variant. Google heeft  ‘Google Apps for Business’ en Microsoft biedt ‘Office365’.  De schaalbaarheid en de flexibele licentiestructuur spreken veel bedrijven aan, maar ook de verlichting in beheer voor de eigen IT afdeling,  zware implementatie trajecten en software upgrades komen te vervallen.

Toch zullen veel midden tot grote bedrijven de komende jaren nog niet de volledige overstap maken naar een cloud infrastructuur.  Een groot aantal bedrijven maakt gebruik van maatwerk opties voor koppelingen tussen hun business  applicaties en de kantoor applicaties. Juist hier zit de crux, de cloud oplossingen zijn perfect voor een standaard omgeving, maar voor maatwerk koppelingen ligt er nog een behoorlijke uitdaging. De meerderheid van de bedrijven kijkt dan ook naar een ‘hybride opzet'.  Zodat standaard functionaliteit naar de cloud kan worden verplaatst en maatwerk zaken nog steeds op locatie worden uitgevoerd.